موج سوم

Persian (Iran Islamic)English (United Kingdom)
خانه مستندات مقاله‌ها کلاه برداری هرمی طرح‌های هرمی‌ و انواعشان

روزانه

معرفی پک آموزشی ابرنت‌ورکر

آیا می‌تونید بازاریابی شبکه‌ای رو بدون اشاره به درآمدهای مادیش و بدون اشاره به موضوع حذف واسطه‌ها و رسوندن مستقیم محصول به دست مصرف‌کننده هست، تعریف کنید؟
آیا با بزرگ شدن مجموعتون، ریزشش زیاد میشه؟ آیا از لحظه به لحظه بازاریابی شبکه‌ای لذت می‌برید یا آیا ناراضی هستین و آیا در مجموعتون نارضایتی و موج منفی وجود داره؟

< کلیپ معرفی پک آموزشی ابـرنـتـورکــر >
< دریافت نرم‌افزار اندروید >
< اطلاعات بیشتر >

به وب‌سایت موج سوم خوش آمدید

این وب‌سایت٫ سایت شخصی مهراب صدوقیانزاده می‌باشد.

هدف ما ترویج فرهنگ صحیح بازاریابی شبکه‌ای٫ از طریق تشخیص جایگاه آن در دنیای کنونی و شناخت پتانسیلهای آن٫ برای عبور از دروازه های جهان فردا است.

برای دریافت دروس رایگان آموزشی، اخبار و رویدادهای مهم، اینجا عضو شوید...

لطفا با به اشتراک گذاشتن مطالب و لینک‌های این وب‌سایت٫ همچنین با رای دادن و نوشتن نظراتتان راجع به مقاله‌های این سایت٫ ما را برای رسیدن به هدفمان یاری نمایید.

شاخص های سال ۲۰۱۷



امار فروش ۱۰۰ شرکت دارای بیشترین فروش در صنعت بازاریابی شبکه‌ای در سال ۲۰۱۶ که توسط DirectSellingNews در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است. .

فروشگاه اینترنتی موج سوم



فروشگاه اینترنتی موج سوم، جهت دسترسی آسان، مطمئن و سریع به دانش موجود، در زمینه‌ی بازاریابی شبکه‌ای، تاسیس شده است.
محصول اصلی این فروشگاه، خدمات آموزشی، شامل کتاب‌ها و محصولات صوتی و تصویری مختلف، یا در زمینه‌ی بازاریابی شبکه‌ای به صورت تخصصی و یا محصولات مرتبط به این صنعت می‌باشد.

آدرس فروشگاه:

http://shop.3wv.ir

معرفی کتاب جایگاه بازاریابی شبکه‌ای در عصر الكترونيك

در اين كتاب با نگاهی ژرف، از نظر علمی، دلايل ظهور و گسترش پديده‌ء بازاريابی شبکه‌ای، جايگاه آن نسبت به تجارت‌های ديگر و ارتباط كيفی آن با دنيای پيرامون، بررسی شده است. به اين منظور، فصل مشترک مهمترين قوانين حاكم بر تجارتهای مدرن و بازاریابی شبکه‌ای طرح و بررسی شده‌اند. همچنين، برخی از مزايای صنعت بازاريابی شبکه‌ای، در بُعد کلان و در سطح ملی، همانند مبارزه با استعمار مدرن، ايجاد بستر فرهنگی مورد نياز جهت رواج روحيه‌ء كارآفرينی و ايجاد اتحاد در سطح ملی، طرح و بررسی می‌گردند.
...ادامه مطلب

لینک تهیه‌ء کتاب:

فروشگاه اینترنتی موج سوم



تصویری: بحث فقهی شرکتهای هرمی

تصویری: شرکتهای هرمی٫ شبهه هرمی و بازاریابی شبکه‌ای

تصویری: چهارچوبهای صحیح بازاریابی شبکه‌ای


                                                                                                                                                                                           
بازدیدها: 9286 طرح‌های هرمی‌ و انواعشان مشاهده در قالب پی دی اف چاپ
میانگین امتیار کاربران: / 8
ضعیفعالی 
يكشنبه ، 24 بهمن 1389 ، 16:51

یکی از تعاریف استاندارد برای یک طرح هرمی این است که یک طرح هرمی یکی از مدل‌های غلط و اشتباه تجارت و روشی برای جذب پول می‌باشد که در آن اعضاء با وعده‌های دریافت پول، چه به صورت پورسانت، چه به صورت پاداش و چه به صورت سود سرمایه گذاری، اعضای جدید را جذب نموده و از آنها بابت ورود به هرم، پول دریافت می‌نمایند. به جای اینکه این پول صرف سرمایه گذاری در پروژه‌های تجاری شود یا بابت آن محصولی ارزشمند به اشخاص داده شود، بخشی از آن به عنوان پاداشِ جذب افراد جدید، به اعضاء پرداخت می‌شود و باقیماندهء آن نصیب صاحب هرم می‌شود. بنابران واضح است که طرح هرمی یکی از شکل‌های کلاه برداری است.
همهء مردم باید بدانند که در حقیقت بسیاری از شرکت‌هایی که با پوشش بازاریابی چند سطحی یا بازاریابی شبکه‌ای متولد می‌شوند چیزی جز یک طرح هرمیِ پوچ نیستند.
یک مدل یا طرح هرمی موفق، مدلی است که در آن یک مدل تجاری دروغ اما در ظاهر معتبر با یک فرمول بسیار ساده اما بسیار بسیار بسیار جذاب که به نظر پولساز می‌باشد، تلفیق شده باشد. ایدهء اولیهء یک سیستم هرمی این نکته است که هر نفر برای ورود به طرح فقط و فقط یک بار پول پرداخت می‌کند و سپس به دفعات پاداش‌ها یا پورسانت‌هایی دریافت خواهد کرد ( البته شاید ! ). هر فردی پس از ورود، برای کسب درآمد باید نفرات دیگری را مثل خود وارد طرح نماید که هر کدام از آنها هم فقط یکبار پول پرداخت می‌کنند و نفر اول بابت ورود نفرات بعدی، بخشی از پول پرداخت شده توسط آنها را به عنوان پورسانت، پاداش، جایزه و ... دریافت می‌کند.

۱- در طرح‌های هرمی به ندرت پیش می‌آید که محصولی یا سرویسی به اعضا داده شود که البته در این صورت تقریباً در همهء موارد، محصولات و سرویس‌های عرضه شده به قیمتی بسیار گرانتر از ارزش واقعی خود ارائه می‌شوند که یکی از نشانه‌های آن این است که خریداران قادر نیستند محصولات خریداری شده را مجدداً در بازار بفروشند و خود شرکت هم حاضر نیست آنها را پس بگیرد یا به قول معروف خریدشان را کنسل کند.
۱- در اینگونه سیستم‌ها معمولا پرداخت پورسانت یا پاداش به صورت نقدی نخواهد بود. این سیستم‌ها برای بالا بردن اعتبار خود، به طرزی ماهرانه و حرفه‌ای به اطلاعات و مدارک و شواهد دورغ و کذب، مجهز می‌باشند. مثلا اگر به دلیل وجود محدودیت‌های بانکی برای شرکت‌های هرمی، قادر نباشند پاداش‌های خود را به صورت نقدی پرداخت کنند، پاداش‌ها را به صورت امتیاز – Point – پخش می‌کنند ولی اعلام می‌کنند که به خاطر اعتبارات بالای خود از بانک‌ها مجوز صدور امتیاز را برای مشتری‌های خود گرفته‌اند و همین نکته را به عنوان اعتبار طرح خود در بانک‌های طرف حسابشان و بنابراین قانونی و معتبر بودن طرح خود مطرح می‌کنند زیرا همه می‌دانند که صدور امتیاز تقریبا مانند چاپ پول می‌باشد و اگر شرکتی بتواند واقعا از بانکی مجوز فروش امتیاز را بگیرد اعتبارش کم از اعتبار بانک مرکزی نیست!
۳- یکی دیگر از بزرگترین ایراد و مشکل این سیستم‌ها که از طرف خودشان به عنوان نقطهء قوت تلقی و معرفی می‌شود این نکته است که در این سیستم‌ها از نظر ریاضی هیچ محدودیتی برای کسب سود وجود ندارد و به زبان ساده می‌توان در این طرح‌ها بدون محدودیت پول درآورد! و به این ترتیب طمع افراد را تحریک نموده و آنها را فریب می‌دهند. که البته تجربهء ۳۰ ساله در دنیا و ۱۰ ساله در ایران ثابت نموده که این اتفاق در عمل روی نخواهد داد و به سادگی می‌توان متوجه شد که پول در زنجیره‌های انسانیِ تشکیل شده به سمت بالا حرکت می‌کند و بنابراین معمولاً فقط صاحب طرح و تعداد کمی از نفرات فعّالِ هرم پول قابل توجهی بدست می‌آورند. در هر مجموعه از بالا به پایین، دریافتیِ افراد کمتر و کمتر می‌شود، به طوری که نفرات آخری که وارد مجموعه یا هرم شده‌اند کاملا متضرر شده به این معنی که فقط پولی برای ورود به هرم پرداخت می‌نمایند اما به این دلیل که نمی‌توانند کسی را وارد هرم کنند، هیچ پاداش یا جایزه‌ای دریافت نمی‌کنند.

از آنجایی که سخت ترین کار در طرح هرمی، جذب افراد جدید می‌باشد و همچنین از آنجایی که ایدهء اصلی در طرح هرمی جذب افراد جدید می‌باشد نه فروش محصولی یا عرضهء خدماتی، اکثر طرح‌های هرمی برای هر چه جذابتر، آسانتر و قابل دسترسی تر نشان دادن پلان کاری، پلان خود را طوری طراحی می‌کنند که افراد برای دریافت پاداش، حداقلِ افراد جدید یعنی فقط دو نفر را جذب کنند. این پلان کاری در ایران به مدل باینری معروف می‌باشد که این مدل به دلیل جذابیت فراوان به راحتی طمع افراد را تحریک نموده و با وجود تبلیغات زیاد علیه این روش، هنوز در ایران و کشورهای همسایه دارای طرفدارانی می‌باشد. در ادامه به بررسی طرح‌های مختلف معروف و همچنین مجموعه‌های طرفدار و فعال این طرح‌ها می‌پردازیم.


طرح هرمی آشکار:
این طرح که برای اولین بار توسط طرح هرمی پنتاگونا از طریق مشهد وارد ایران شد به این صورت می‌باشد که هر فردی با خرید یک قطعه کاغذ بی ارزش وارد طرح می‌شود و سپس باید از آن کاغذ کپی بگیرد یا کاغذ خود را از شرکت مبدأ گرفته و آن را به ۳ الی ۷ نفر بفروشد. همیشه افرادی که در سطوح بالاتر – معمولا تا ۷ سطح – هستند، درصدی از پول پرداخت شده توسط ورودی‌های جدید را دریافت می‌کنند. در این طرح افراد به جای خرید محصول یا دریافت خدمات، کاغذ خرید و فروش می‌کنند! این طرح هرمی در اواسط دههء ۷۰ وارد ایران شد و تا اوایل دههء ۸۰ به کار خود ادامه داد. به دلیل سادگی و قابل کپی بودن این طرح به سرعت نمونه‌های ایرانی بسیار زیادی از آن شروع به کار نمودند که می‌توان به فعالیت طرح هرمی سادات و طرح هرمی عقرب که در مرکز و جنوب ایران فعالیت می‌نمودند اشاره کرد. این طرح بعد از ورود طرح‌های شبهه هرمی به ایران و همچنین برخوردهای قانونی شدید با سران آن، جذابیت و معروفیت خود را از دست داد.

طرح شبهه هرمی یا هرمیِ مخفی – Shadow Pyramid
یک سیستم شبهه هرمی، یک سیستم هرمی است که برای مخفی کردن ذات خود و فریب مردم، یک یا چند محصول نمادین را به طرح خود اضافه کرده و خود را به عنوان فروشندهء محصول معرفی می‌کند.
به عنوان مثال ساده شرکت هرمی X را در نظر بگیرید که از پلان باینری استفاده می‌کند و بابت ورود هر عضو جدید، ۴۰۰ $ حق عضویت می‌گیرد و سپس بابت ایجاد هر تعادل ۵ و ۵ مبلغ ۴۰۰ $ به عنوان پاداش یا پورسانت پرداخت می‌کند. حالا کافی است تا این شرکت محصولی را به طرح خود اضافه نماید تا تبدیل به یک شرکت هرمیِ مخفی شود.
مثلاً ممکن است یک خودکار به ارزش ۱ $ را به طرح خود اضافه کند و اعلام کند که به جای گرفتن حق عضویت ۴۰۰ دلاری، خودکار‌های 401 دلاری می‌فروشد. در این حالت احتمالا در تبلیغات خود نیز اعلام می‌کند که این خودکار که از آلیاژهای مخصوصی ساخته شده و رئیس جمهور آمریکا برای امضای قرار داد‌های بزرگ از همین خودکار استفاده می‌کند و بنابراین بسیار ارزشمند است و حداقل ۴۰۱ $ می‌ارزد!
یا ممکن است DVDهای آموزشی دربارهء شیوه‌های مختلف بازاریابی و فروش را که هر کدام ۱۰ $ ارزش دارند، به لیست محصولات خود اضافه کند و آنها را به قیمت ۴۱۰ $ بفروشد و در تبلیغات خود بگوید که شما با دیدن این DVDهای آموزشی و استفاده از روش‌های آن، می‌توانید میلیون‌ها دلار پول بدست آورید پس این DVDها خیلی بیشتر از ۴۱۰ $ می‌ارزند و شرکت به دلیل داشتن قصدهای خیر خواهانه، این ِDVDها را فقط به قیمت ۴۱۰ $ می‌فروشد!
یا ممکن است سکه‌های طلا به ارزش ۴۰۰ $ را به فروشگاه خود اضافه کند و آنها را به قیمت ۸۰۰ $ به فروش برساند که البته در این حالت می‌تواند برای تبلیغات کاذب خود از جذابیت‌های طلا هم استفاده کند و تبلیغات بیشتری انجام دهد.
و البته بسیار جای تعجب و تأسف دارد که افراد چه راحت باور می‌کنند که آن خودکار ۴۰۱ $ ارزش دارد، آن DVDها ۴۱۰ $ می‌ارزند یا آن سکهء طلا ۸۰۰ $ می‌ارزد.
سیستم‌های شبهه هرمی از سال ۱۳۷۹ از طریق دبی وارد ایران شدند. از آن زمان تاکنون چندین طرح شبهه هرمی سعی در ورود به ایران نمودند که البته به دلیل ضعف در برنامه ریزی و مجهز نبودن به اطلاعات و مدارک کِذب کافی که مورد نیاز شرکت‌های هرمی می‌باشد، پس از مدتی نابود شدند. به دلیل پیچیدگی موجود در پلان کاری و سیستم پرداخت پاداش یا به اصطلاح پورسانت این نوع سیستم‌ها، تا سال ۱۳۸۴ هیچ سیستم مشابه داخلی پدید نیامد. متاسفانه علی رغم برخوردهای قانونی و کارهای فرهنگی انجام شده هنوز شرکت‌های شبهه هرمی در ایران در حال فعالیت می‌باشند. علت جذابیت و موفقیت این سیستم‌ها در داخل ایران اولاً، ارائهء پلان‌های باینری و مشابه آن، دوماً، مجهز بودن به مدارک بسیار بسیار اغوا کننده اما دروغ برای اعتبار و عظمت شرکت، سوماً سوء استفاده از سیستم‌های آموزشی روانشناسی برای فریب افراد می‌باشد. در سیستم شبهه هرمی، خدمات یا محصولاتی با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی آنها به افراد یا به اصطلاح به مشتری‌های جدید ارائه می‌شود که گاه این محصولات یا خدمات، به قدری بی ارزش و بلا مصرف هستند که هیچ کدام از خریداران حتی وقت خود را برای دریافت و یا استفاده از آن محصولات و خدمات تلف نمی‌کنند. البته همانطور که گفته شد در سیستم شبهه هرمی، محصول فقط پوششی برای پنهان نمودن ذات هرمی سیستم است و قصد اعضاء صرفاً گرفتن ورودی‌های جدید می‌باشد.

طرح هرمی معروف به سرمایه گذاری Invest
طرح هرمی سرمایه گذاری، اولین و قدیمی‌ترین مدل طرح هرمی است که در حدود ۹۰ سال پیش برای بار اول توسط "چارلز پونزی" ایتالیایی الاصل در آمریکا استفاده شد. پونزی با دادن وعدهء سود ۱۰۰% در هر دورهء ۹۰ روزه سرمایه‌های زیادی را جذب نمود و افراد و خانواده‌های زیادی را به ورطهء نیستی و نابودی کشاند. بزرگترین و تنها دلیل رشد و دوام این نوع طرح‌ها، تحریک طمع مردم است تا جایی که افراد واقعاً به صورت کورکورانه وارد این طرح می‌شوند و معمولا تمام درآمد خود از سیستم را مجدداً در آن سرمایه گذاری می‌کنند و بنابراین در ابتدا سرمایهء اندکی از سیستم خارج می‌شود و سیستم بیشتر عمر می‌کند. این طرح به دلیل قدمتی که دارد، تقریبا در دنیا شناخته شده است و بنابراین بازار هدف آن اغلب افراد بی‌سواد و بی‌تجربهء ساکن در کشورهای در حال توسعه می‌باشد که دوست دارند باور کنند افراد خیرخواهی در سوی دیگر کره زمین زندگی می‌کنند که قصد دارند آنها را چند ماهه ثروتمند کنند!!
و البته بسیار بسیار جای تعجب و تأسف دارد که افراد چقدر مشتاقانه باور می‌کنند که این شرکتها، شرکتهای معتبر تجاری هستند که نه تنها توانایی تولید سود را تا چندین برابر سود بانکی دارند، بلکه حاضرند سود خود را با آنها قسمت کنند!
سیستم هرمی سرمایه گذاری، تنها سیستم هرمی است که متناهی بوده و چون پرداختیِ آن پس از مدتی از دریافتی آن بیشتر می‌شود، قادر به عمل کردن به تعهدات خود نیست و تعطیل خواهد شد. در این نوع سیستمها همه چیز به صورت بسیار خوب و جذاب شروع می‌شود و ادامه پیدا می‌کند. افراد در هر ماه امتیازها – Pointهایی – به عنوان سود سرمایه گذاری از شرکت دریافت می‌کنند که معمولاً بخشی از آن را به ورودی‌های جدید می‌فروشند و بخش دیگری را به خاطر طمع خود، مجدداً در سیستم سرمایه گذاری می‌کنند. کم‌کم میزان دارایی امتیازی افراد زیاد می‌شود و کم‌کم فروش آن امتیازها سخت‌تر می‌شود و شرکت مرکزی هم از بازخرید امتیازها خود داری می‌کند و افراد ناگهان متوجه می‌شوند که مقدار زیادی امتیاز دارند که قابل تبدیل شدن به پول نقد نیست زیرا کسی حاضر نیست آنها را خریداری نماید! از سال ۸۴ بیش از ۱۰۰ طرح هرمی سرمایه گذاری در ایران بوجود آمده یا وارد ایران شده که متاسفانه به دلیل جذابیت فوق العادهء آن به راحتی طمع افراد را برانگیخته و آنها را فریفته و گرفتار می‌نماید. این سیستم هرمی برای بار اول در حدود سال ۸۴ با عنوان طرح جذب سرمایهء سوئیس کَش توسط کامران کاووسی و اشکان آتشکار وارد ایران شد و توانست در مدت بسیار کوتاهی بیش از کلیهء طرح‌های هرمی و شبه هرمیِ دیگر، سرمایه‌ها را از ایران خارج نماید. در این طرح به افراد قول سودهای کوتاه مدت سرسام آور به صورت تضمینی - تا ۱۰۰ برابر سود بانکی تضمینی – داده می‌شد و در نهایت سرمایه گذاران خود را با میلیون‌ها دلار امتیاز تنها گذاشت!
دروغ و پوشالی بودن طرح‌های هرمی سرمایه گذاری به قدری واضح و روشن است که من معتقدم افرادی را که وارد یکی از این طرح‌ها می‌شوند و از آن دفاع می‌کنند، نمیتوان مطلع و راهنمایی نمود زیرا مانند کسانی هستند که در نیم روز به خورشید خیره شده‌اند و با صدای بلند می‌گویند که الآن شب است و اگر راست می‌گویید که الآن روز است پس خورشید را به من نشان دهید. یکی از دلایل جالب این افراد برای درست بودن سرمایه گذاری خود این است که می‌گویند این شرکت تاکنون به تعهدات خود عمل کرده و بنابراین از این به بعد هم عمل خواهد کرد!

البته مطرح نمودن چند نکتهء ساده دربارهء این طرح‌ها خالی از لطف نیست:
اول اینکه هر طرح یا مدل سرمایه گذاری واقعی هر چقدر هم سودمند و پولساز باشد نمی‌تواند یک شبه به بهره برداری برسد. به عنوان مثال سوئیس کش ادعا می‌کرد که در کار ساخت و ساز در برزیل یا در کشاورزی در آمریکای جنوبی سرمایه گذاری می‌کند و سود خوبی می‌سازد. اگر شرکتی واقعا در موارد گفته شده سرمایه گذاری کند، حداقل بین ۱ تا ۳ سال زمان لازم دارد تا طرح خود را به بهره برداری برساند و سپس سودها را پرداخت نماید در صورتیکه در طرح‌های هرمی سرمایه گذاری، معمولاً از یک تا سه ماه بعد از ورود افراد، سودها به صورت امتیاز Point پرداخت می‌شوند.
دوم اینکه شرکت‌های هرمی Invest قادر نیستند سود خود را از طریق بانک پرداخت نمایند و بنابراین Point پخش می‌کنند درصورتیکه جالب است بدانیم که در خارج از ایران، تقریبا در هیچ کجای دنیا انجام هرگونه پروژهء سرمایه گذاری و مالی بدون نظارت و دخالت بانک‌ها ممکن نیست و طبق قوانین کشورها، تمامی پرداخت‌ها و دریافت‌ها مخصوصاً روال پرداخت پورسانت‌ها باید از طریق بانک‌ها انجام شود.
سوم اینکه اگر شخص یا شرکتی واقعاً توانایی ساختن سودِ تضمینیِ واقعی، تنها معادل 1% در ماه را داشته باشد، بزرگترین بانک‌های دنیا مشتری‌های تضمینی آن شرکت هستند و آن شرکت می‌تواند بدون دردسر برای جمع آوری پول‌های کوچک از مردم کشورهای جهان سوم، به بانک‌ها مراجعه کند و چندین میلیون دلار از آنها وام بگیرد و به جای پرداخت ماهی ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ درصد سود، سالی ۵% سود به بانک‌ها بپردازد. البته نباید فراموش کنیم که افراد خیرخواهی وجود دارند که درد و رنج سر و کله زدن با مردم را به جان می‌خرند تا آنها را ثروتمند کنند به جای اینکه بانک‌ها را ثروتمند کنند و بنابراین سیستم‌های Invest را تأسیس می‌کنند!
چهارم، در نهایت و از همه مهمتر اینکه همهء کسانیکه فقط اندکی از علم تجارت، حسابداری یا بانکداری اطلاع دارند به رابطهء معکوس ریسک و بازده آگاهند یعنی می‌دانند که سود زیاد در تجارت ریسک زیادی به همراه دارد و در ریسک زیاد تضمین وجود و معنی ندارد. البته کارها و سرمایه گذاری‌هایی هستند که تا ماهی ۱۰۰% یا حتی ۲۰۰% هم سود بسازند اما ریسک این سرمایه گذاری‌ها بسیار بالا است و هیچ گاه نمی‌توان تضمینی بابت این سودها گرفت. بنابراین اگر شرکتی حاضر بود بابت پرداخت سود زیادی آن هم به صورت ماهانه تضمینی بدهد، من شخصاً آن را یک شرکت کلاه بردار می‌دانم.

 

آمـار

امروز:156
دیروز:339
این ماه:7153
ماه قبل:4431
امسال:11584
مجموع:151978
بیشترین مراجعه در روز:683
بیشترین مراجعه در ماه:9856

آمار کشوری

: آمار 10 کشور اول
  (7618) آمریکا %81.1 آمریکا flag
  (456) روسیه %4.9 روسیه flag
  (195) ‬سوئیس %2.1 ‬سوئیس flag
  (186) اروپا %2.0 اروپا flag
  (153) انگلستان %1.6 انگلستان flag
  (107) کانادا %1.1 کانادا flag
  (93) Poland %<1.0 Poland flag
  (87) آلمان %<1.0 آلمان flag
  (87) کره جنوبی %<1.0 کره جنوبی flag
  (66) ایران %<1.0 ایران flag
در کل 9389 بازدید از 50 کشور

مشخصات شما

United States

Unknown Bot
شما IP: 54.167.83.233
Ahadesign تقویت شده توسط Joomla! کلیهء حقوق متعلق به موج سوم ثبت شده در ۱۳۸۹ | شرایط استفاده | حفظ حریم خصوصی